Spring til hovedindhold

Alle unge godt på vej i livet

Alle unge i Roskilde skal godt på vej i livet– også unge i udsatte positioner. Alle unge skal have de bedste forudsætninger for at få et godt liv, uanset hvilken baggrund de har med i bagagen eller udfordringer de står overfor.

Sådan lyder det bl.a. i unge-strategien "Alle unge godt på vej i livet"

Formålet med ungestrategien er at skabe fælles engagement og tiltag på tværs af kommune, uddannelsesinstitutioner, virksomheder, foreninger i Roskilde Kommune i forhold til at støtte unge i uddannelse og beskæftigelse.

Målgruppen for ungestrategien er unge i Roskilde Kommune, der har vanskeligt ved at få fodfæste i ungdomsuddannelse eller beskæftigelse, fra udskoling til de unge har gennemført en ungdomsuddannelse eller har opnået varig tilknytning til arbejdsmarkedet.

Faser

Faseoversigt
Fase 1: Politisk beslutning om udarbejdelse af ungestrategi
Politisk beslutning om udarbejdelse af ungestrategi
Fase 2: Indsamling af input til strategien
Indsamling af input til strategien
Fase 3: Åben Høring om ungestrategi
Åben Høring om ungestrategi
Fase 4: Formulering af ungestrategi
Formulering af ungestrategi
Fase 5: Politisk godkendelse af Ungestrategi "Alle unge godt på vej i livet"
Politisk godkendelse af Ungestrategi "Alle unge godt på vej i livet"
Fase 6: Handleplan 2021-2022 udarbejdes
Handleplan 2021-2022 udarbejdes
Fase 7: Samskabelsesforløb med unge og nøgleaktører
Samskabelsesforløb med unge og nøgleaktører
Fase 8: Arbejdet med ungestrategien fortsætter frem til 2025 som en del af signaturprogrammet "Alle unge skal med"
Arbejdet med ungestrategien fortsætter frem til 2025 som en del af signaturprogrammet "Alle unge skal med"

Samskabelsesforløb med unge og nøgleaktører

1. juli 2021 22.00 - 1. maj 2022 22.00

Innovationsområde 2021-2022: Flere unge i fællesskaber

Frem til 2025 skal der arbejdes med en række udvalgte innovationsområder, hvor der sammen med de unge og Roskildes uddannelsesliv, erhvervsliv og kultur- og foreningsliv skal udvikles og afprøves nye måder at støtte flere unge til at komme i uddannelse og job.

Det er besluttet, at der i efteråret 2021 og foråret 2022 skal arbejdes med innovationsområdet "Flere unge i fællesskaber". Konkret skal der gennemføres et samskabelsesforløb med unge og en række nøgleaktører omkring de unge, hvor der skal findes svar på spørgsmålet: Hvordan skaber vi rammerne for, at flere unge kan være del af almene og ligeværdige fællesskaber?

Samskabelsesforløbet har til formål:

  • At udvikle og afprøve nye måder at få flere unge til at indgå i almene og ligeværdige fællesskaber, der kan øge deres selvværd, selvtillid og tilværelseskompetencer og derved styrke deres muligheder for at opnå fodfæste i uddannelse eller job
  • At styrke samarbejdet med de sociale foreninger og kultur- og idrætsforeningerne herom.

Kommende og igangværende begivenheder

    0 events have loaded.
    Der er ingen kommende eller igangværende begivenheder planlagt i øjeblikket.

    Tidligere begivenheder

    3 events have loaded.