
Trekroners skovbælter
Hvordan skal Trekroners skovbælter bruges, passes og udvikles?
Veje og Grønne områder beder om Trekronerboernes synspunkter.
Skovbælterne i Trekroner udgør sammen med bebyggelsernes placering i det naturlige terræn og det slyngede vejforløb hovedgrebet i hele bydelens unikke karakter.
I Trekroner Vest er bælterne snart 30 år gamle og i Trekroner Øst ca. 10 år gamle og har i begge områder vokset sig frodige og alsidige. Langtidsmålet for skovbælterne er at der står en blanding af store egetræer øverst, et mellemlag af andre træarter og en underskov af buske.
Roskilde Kommune vil gerne invitere Trekroners borgere ind til dialog om hvordan skovbælterne skal passes og hvad rammerne for brugen af skovbælterne bør være.
Faser
Indsamling af indput
Veje og Grønne områder vil gerne bede borgere og foreninger i Trekroner om at fortælle os, hvordan I mener at skovbælterne skal vedligeholdes og hvad I mener, at I selv og jeres naboer må gøre i skovbælterne.
Alle bidrag og alle tanker om skovbælterne er velkomne. MEN baseret på dialogen til workshoppen vil vi især gerne blive klogere på de her problematikker:
1. Nogle steder i skovbælterne skal menneskenes adgang være på dyr/planters betingelser, dvs her må der gerne være ufremkommeligt for mennesker.
2. Træer med sikkerhedsmæssig fare skal kunne fældes og om muligt ifht færdsel lade stammer og kvas ligge til glæde for dyre/plantelive og større biodiversitet.
3. Nogle steder udtyndes der i skovbælterne for at give lys til ny artsrig urteopvækst til gavn for biodiversitet.
4. "Haveaffald" fra tilstødende haver er ikke optimalt at placere i skovbælterne, da sådanne kulturplanter ikke fremmer biodiversitet.
5. Hvis mange ønsker at etablere fx hønsehold, shelters, hulebyggeri og andre bygningsmæssige konstruktioner i skovbælterne, kan der på sigt blive mindre plads til øvrige rekreative aktiviteter og naturen.

