Uddannet lærer, mor til 2 teens•for 3 år siden Da barn 1 fik udleveret sin bærbar, var det et KRAV fra skolens side, at både brugernavn OG kodeord stod på computeren med dymo klistermærker. Det synes vi forældre var MEGET underligt, men kunne ikke komme igennem med vores argumenter. Svaret fra skolen var, at det skulle være nemt for hver ansatte at kunne logge på elevernes bærbar.Vi forældre syntes dog ikke, at man (voksen eller barn) skal være tvunget til, at alle omkring en bare har fri adgang til arbejdscomputere og data. Vi synes også, at børnene dermed ikke lærer vigtigheden at holde sin kodeord hemmelig.En lærer lånte endda en dag vores barns bærbar til en elev fra klassen, hvis computer var løbet tør for strøm, uden at spørge om tilladelse. Det blev vi meget chokeret over. Det resulterede desværre også i chikane, da barnet kikkede computeren igennem, og så fotos af Lego legetøj i billedemappen, og brugte det for at chikanere vores barn. Da vi kontaktede læreren, kunne hun ikke se noget problem med situationen. Vi blev alligevel så utilfredse, at vi fjernede klistermærket med kodeorden. Men skolens indstilling og procedurer omkring privat liv og IT-sikkerhed var virkelig dårlige, mener vi stadig.Vi måtte selv overbevise vores børn at undgå at bare gemme alle filer på deres desktop, som de blev henvist til. Vi brugte meget tid og energi til at overbevise dem og lave mapper til hvert fag - og nye mapper i starten af hvert skoleår. Vi lærte dem at navngive deres filer med et navn, der giver mening og er til at huske. Det har været en meget frustrerende forløb, at se vores to børne få stukket et fantastisk værktøj i hånden, dog uden tydelige og sikker vejledning, hvordan det skal bruges.En enkelt (og fantastisk) dansklærer har forsøgt at træne klassen i 10-finger-metoden, med 10 min træning flere gange om ugen, men forløbet blev desværre afbrudt af nedlukningen, og det lykkedes kun delvis at nå målet hjemme og med det gratis program, der findes på nettet.I nedlukningen har vi forældre undret os meget over, at undervisere kunne bede vores børn tage selfies eller filme sig selv, for at sende filerne derefter til læreren som dokumentation (som så opbevarer dem på eget enhed uden vores tilladelse). Vi har rådet vores børn IKKE at filme sig selv, og frarådet til at tage portræt billeder, men at lade kun en hånd eller fod vise, at de f.eks. havde været forbi den bygning, der skulle besøges. VI har også bedt dem undgå at tage billeder af andre mennesker, deres hus / have / bil, osv. selvom det ofte var del af opgaven. Jeg ved ikke, hvordan situationen ser ud i dag i indskoling og mellemtrin. Men jeg håber sandelig, at er er kommet meget større fokus på IT-sikkerhed, at det er i orden IKKE at lade alle have adgang til sin skoletablet eller skolebærbar. Jeg drømmer om en skole, hvor alle = ledelsen, ansatte, personale og elever bliver undervist i, hvordan man burde opføre sig. Jeg forventer i hver fald, at alle voksne på skolen overholder reglerne omkring fotografering og billeddeling, når eleverne og deres familiemedlemmer er involveret.