Spring til hovedindhold
Desværre kan du ikke længere deltage i dette projekt, da det er blevet arkiveret

Fremtidens tilsyn på ældreområdet

Borgere, pårørende, professionelle og andre relevante parter er med til at udvikle fremtidens tilsyn på Ældreområdet.

Hvert år bliver der ført tilsyn med de kommunale opgaver og tilbud på plejecentrene og i hjemmeplejen. Tilsynet skal blandt andet sikre, at der er den rigtige kvalitet i tilbuddene, og at ældreplejen er i overensstemmelse med de politisk vedtagne kvalitetsstandarder.

Dette tilsyn vil Roskilde Kommune gerne nytænke, så der også kommer et styrket fokus på det, der giver kvalitet, værdi og mening for den enkelte borger. Derfor har Sundheds- og Omsorgsudvalget igangsat en samskabende proces, hvor en ny kommunal tilsynsmodel skal udvikles.

Formål: At udvikle en ny mere bæredygtig kommunal tilsynsmodel på ældreområdet, der bygger på tillid, dialog og organisatorisk læring og modenhed i stedet for en kontrol, der er afkoblet fra den daglige organisatoriske praksis. Den nye model skal udvikles sammen med borgere, pårørende, professionelle og andre relevante parter.

Faser

Faseoversigt
Fase 1: Politisk beslutning
Politisk beslutning
Fase 2: Baggrundsviden og planlægning
Baggrundsviden og planlægning
Fase 3: Fokusgrupper og individuelle interviews
Fokusgrupper og individuelle interviews
Fase 6: Værksted for medarbejdere og ledere
Værksted for medarbejdere og ledere
Fase 7: Bearbejdning af viden
Bearbejdning af viden
Fase 8: Politisk godkendelse
Politisk godkendelse
Fase 9: Pilotafprøvning af samskabt tilsynsmodel påbegyndes
Pilotafprøvning af samskabt tilsynsmodel påbegyndes
Fase 10: Evaluering og tilpasning
Evaluering og tilpasning
Fase 11: Politisk godkendelse af ny tilsynspolitik
Politisk godkendelse af ny tilsynspolitik
Fase 12: Videre udrulning af Samskabt Tilsyn
Videre udrulning af Samskabt Tilsyn

Pilotafprøvning af samskabt tilsynsmodel påbegyndes

1. november 2022 23.00 - 13. februar 2023 23.00

Efter præsentationen af den nye kommunale tilsynsmodel 'Samskabt Tilsyn' for Sundheds- og Omsorgsudvalget afprøves den nye model i praksis på 4 udvalgte enheder i ældreplejen - 2 plejecentre og 2 hjemmeplejeenheder. Pilotafprøvningen gennemføres i fortsat samskabelse med borgere, pårørende, fagprofessionelle og andre relevante parter i relation til.

Det er besluttet, at de 4 enheder er:

·      Kastanjehaven (Plejecenter)

·      Toftehøjen (Plejecenter)

·      Viby (Hjemmeplejegruppe)

·      Centrum (Hjemmeplejegruppe)

Derudover tilknyttes Kristiansminde plejecenter i forbindelse med pilotafprøvning af 'Samskabt Tilsyn' på det daglige tilsyn og sikring af kvaliteten i ældreplejen.

Som en del af afprøvningen etableres der en kvalitetsgruppe for hver enhed, der er sammensat af nærmeste ledelse og væsentlige aktører for enheden (herunder borgere, pårørende, medarbejdere, ældrerådet, civilsamfundet, læge, frivillig foreninger og andet).

Kommende og igangværende begivenheder

    0 events have loaded.
    Der er ingen kommende eller igangværende begivenheder planlagt i øjeblikket.

    Tidligere begivenheder

    5 events have loaded.