
Fremtidens tilsyn på ældreområdet
Borgere, pårørende, professionelle og andre relevante parter er med til at udvikle fremtidens tilsyn på Ældreområdet.
Hvert år bliver der ført tilsyn med de kommunale opgaver og tilbud på plejecentrene og i hjemmeplejen. Tilsynet skal blandt andet sikre, at der er den rigtige kvalitet i tilbuddene, og at ældreplejen er i overensstemmelse med de politisk vedtagne kvalitetsstandarder.
Dette tilsyn vil Roskilde Kommune gerne nytænke, så der også kommer et styrket fokus på det, der giver kvalitet, værdi og mening for den enkelte borger. Derfor har Sundheds- og Omsorgsudvalget igangsat en samskabende proces, hvor en ny kommunal tilsynsmodel skal udvikles.
Formål: At udvikle en ny mere bæredygtig kommunal tilsynsmodel på ældreområdet, der bygger på tillid, dialog og organisatorisk læring og modenhed i stedet for en kontrol, der er afkoblet fra den daglige organisatoriske praksis. Den nye model skal udvikles sammen med borgere, pårørende, professionelle og andre relevante parter.
Faser
Fokusgrupper og individuelle interviews
Indsamling af viden om borgere, pårørende og medarbejderes oplevelser med ældreplejen
Der indsamles borgercentrerede erfaringer og drømme om ældreplejen igennem interviews med ældre borgere der modtager ældrepleje, pårørende, og igennem fokusgruppeinterviews med pårørenderåd, Ældrerådet, borgere der benytter sig af Seniorhøjskolen, og civilsamfundsforeninger og organisationer.
Dertil er der gennemført interviews med udvalgte medarbejdere og ledere, OMU på ældreområdet samt kvalitetskonsulenter for utilsigtede hændelser.
Sammenlagt indhentes der viden fra ca. 60 personer.
Kommende og igangværende begivenheder
Tidligere begivenheder
Begivenhedsdato: marts 1., 2023 fra 14:00 til 18:00.
Rådhuset
Begivenhedsdato: august 24., 2022 fra 09:00 til 11:00.
Rådhuset
Begivenhedsdato: juni 21., 2022 fra 14:30 til 16:30.
Rådhusbuen 1
Begivenhedsdato: juni 20., 2022 fra 14:30 til 16:30.
Rådhusbuen 1
Begivenhedsdato: juni 14., 2022 fra 14:30 til 16:30.
Virtuelt på platformen Zoom
