Spring til hovedindhold

Trekroner - En bydel med plads til ro, natur og familieliv

Fra "Lokalplan 736 for Trekroner Nord"

Gå til projektet

Det nuværende oplæg til Trekroner Nord er præget af at være udformet som en profitmaksimerende vision for bygherrerne, der ikke tager hensyn til de nuværende beboere i Trekroner.

Jeg ønsker Trekroner fortsat skal være en bydel med attraktive rammer for ro, natur og det gode familieliv. Desværre vil oplægget til en ny lokalplan medføre en lang række uhensigtsmæssigheder:

  1. Beboerne ved Nordens Parkvej oplever allerede nu udfordringer med, at der bliver kørt for stærkt, og der er støjplager fra biler, som kører over brostene langs vejen. Der er derudover børn, der oplever Nordens Parkvej som utryg, når vejen skal krydses på vej i børnehave og skole, da der bliver kørt så stærkt. Ved rundkørslen ved Nordens Parkvej og Trekroner Allé er der i forvejen trafikale udfordringer i myldretiden. Hvis der lægges op til en så massiv ekstra mængde biler på Nordens Parkvej, vil disse udfordringer kraftigt forværres.
  2. I kommunens oplæg er der ikke taget tilstrækkelig hensyn til naturen og naboerne ved det nye byggeri. Skal døende på hospice stilles i udsigt at kigge ind en klynge af rækkehuse fremfor naturskønne omgivelser? Det er ikke værdigt.

Oplægget til Trekroner Nord er nødt til at blive revideret, så boligmassen reduceres markant til fordel for natur og skovbælter, ligesom det er nødvendigt at gentænke hele trafikbelastningen via Nordens Parkvej, så der laves en tilkørsel til det nye boligområde via Slæggerupvej, således Nordens Parkvej forbliver lukket som nu. Hvis antallet af boliger reduceres så markant, at der kan ske adgang via Nordens Parkvej, vil det forudsætte, at der laves en 40 km zone med bump, hvor brostene fjernes, ligesom der laves fodgængerovergange til børnene, imens der ved mødet mellem Nordens Parkvej og Trekroner Allé laves et trafiklys i stedet for en rundkørsel.

I den bedste af alle verdener ønsker jeg dog allermest, at projektet stoppes.

Kommentarer(3)

Seneste kommentarer er indlæst.
Jeg støtter op om initiativet med fjernelse af brosten og bump på Nordens Parkvej. Der er allerede skiltet med 30km/t tæt på skolen, men dette overholdes sjældent. Hele Nordens Parkvej kunne oplagt anlægges med: - Vejbump - Sænkelse til 30km/t Et trafiklys vil dog skabe mere unødig belastning. Rundkørsler er mere effektive end trafiklys - så der bør kigges på andre måder at sænke belastningen. Også fuld opbakning til at indtænke hospices behov. Trekroner og Roskilde er kendt for at have et fantastisk hospice herude. Det skal vi værne op!
  • 3 likes
@Tobias K. Lafontaine Så enig i at reducere fartgrænsen på Nordens Parkvej - det vil være en simpel og effektiv måde at reducere støj for beboerne og personfare som gående (især for børn)
    @Tobias K. Lafontaine jeg ved godt der er beviser for at rundkørsel vs trafiklys giver et bedre flow hvis alle retninger til rundkørslen har samme trafiktryk. Dette wr jo bare ikke tilfældet her særligt ikke hvis/når der er trafikale udfordringer på motorvejen som gør mange så bruger trekroner som gennemkørsel

      Del

      Nuværende status

      foreslået

      Emner

      Natur og biodiversitet
      Boliger
      Uddannelse og ungdom
      Sikkerhed
      Helse og velfærd