Trekroner - En bydel med plads til ro, natur og familieliv
Fra "Lokalplan 736 for Trekroner Nord"
Gå til projektet
Det nuværende oplæg til Trekroner Nord er præget af at være udformet som en profitmaksimerende vision for bygherrerne, der ikke tager hensyn til de nuværende beboere i Trekroner.
Jeg ønsker Trekroner fortsat skal være en bydel med attraktive rammer for ro, natur og det gode familieliv. Desværre vil oplægget til en ny lokalplan medføre en lang række uhensigtsmæssigheder:
- Beboerne ved Nordens Parkvej oplever allerede nu udfordringer med, at der bliver kørt for stærkt, og der er støjplager fra biler, som kører over brostene langs vejen. Der er derudover børn, der oplever Nordens Parkvej som utryg, når vejen skal krydses på vej i børnehave og skole, da der bliver kørt så stærkt. Ved rundkørslen ved Nordens Parkvej og Trekroner Allé er der i forvejen trafikale udfordringer i myldretiden. Hvis der lægges op til en så massiv ekstra mængde biler på Nordens Parkvej, vil disse udfordringer kraftigt forværres.
- I kommunens oplæg er der ikke taget tilstrækkelig hensyn til naturen og naboerne ved det nye byggeri. Skal døende på hospice stilles i udsigt at kigge ind en klynge af rækkehuse fremfor naturskønne omgivelser? Det er ikke værdigt.
Oplægget til Trekroner Nord er nødt til at blive revideret, så boligmassen reduceres markant til fordel for natur og skovbælter, ligesom det er nødvendigt at gentænke hele trafikbelastningen via Nordens Parkvej, så der laves en tilkørsel til det nye boligområde via Slæggerupvej, således Nordens Parkvej forbliver lukket som nu. Hvis antallet af boliger reduceres så markant, at der kan ske adgang via Nordens Parkvej, vil det forudsætte, at der laves en 40 km zone med bump, hvor brostene fjernes, ligesom der laves fodgængerovergange til børnene, imens der ved mødet mellem Nordens Parkvej og Trekroner Allé laves et trafiklys i stedet for en rundkørsel.
I den bedste af alle verdener ønsker jeg dog allermest, at projektet stoppes.
