Spring til hovedindhold

Trafik, støj og mobilitet

Fra "Lokalplan 736 for Trekroner Nord"

Gå til projektet

Som beboer i den sydlige del af Trekroner Vest med Nordens Parkvej i min baghave fokuserer jeg på, hvordan ulemperne ved trafik fra mere end 100 nye boliger nord for Nordens Parkvej (som får Nordens Parkvej som i eneste udkørsel fra området) kan mindskes.

Trafikplanlægning:

  1. Få lavet en grundig analyse af, hvordan biltrafikken bevæger sig / vil bevæge sig. Min formodning er, at rigtig meget af biltrafikken kører til motorvejen enten til København (via Trekroner allé og Hedelandsvej), eller mod Holbæk (Østre Ringvej). Og en mindre del til byerne syd og nord for Roskilde, eller til andre områder i Roskilde. Og kun en forsvindende del kører til/fra bopæl og endestationer i Trekroner.
  2. Design løsninger for trafikken, der passer til dette – måske skal det nye byggeris biler slet ikke køre på Nordens Parkvej og Trekroner Allé, men i stedet ud på Slæggerupvej. (Samhørighed med Trekroner opnås ikke ved at køre i bil igennem området!). Eller kunne man forbinde Trekroner Øst og Trekroner Vest oppe i den nordlige ende? Og hvad vil det betyde for trafikmønsteret? Trekroner Parkvej har en ”aflastningsvej” i det nordlige område (”Skrænten”) og i den sydlige del er der kun meget få boliger. Husk, at de sydlige naboer til Nordens Parkvej oplever væsentligt mere trafik og støj end beboere i den nordlige ende. Også med nærheden til Trekroner allé, jernbanen og motorvejen.
  3. Se på adgangen til bus 201A – det er ikke sikkert at en bussluse og busstop i det nye byggeri er den rigtige løsning. Så vidt jeg kan se er der mange af de eksisterende boliger i Trekroner Vest, der har mindst samme afstand til nærmeste busstop.
  4. Hvis det ender med at man fastholder planforslaget omkring vejadgang til det nye byggeri, er det vigtigt at man i stedet arbejder med andre måder at nedsætte generne for beboerne op til Nordens Parkvej i den sydlige halvdel. Her kan foreslås:
  5. Fjern brostenene!!! Og læg asfalt i hele vejens bredde. Og lav ikke rumlestriber eller lignende i stedet.
  6. Sæt den generelle hastighedsgrænse på vejen ned til 30 kmt eller 40 kmt. Forsøg at få sat stærekasser op – eller få perioder med fartkontrol fra Politiet. Nedsættelsen vil betyde, at dem, der kører igennem med 60 km/t får en væsentlig straf herfor – og måske kan vi derfor få hastigheden længere ned end den er nu.
  7. Etabler flere steder med fodgænger/cyklist passage – gerne med lysregulering (evt. aktivitetsstyret).
  8. Tillad alle med bolig ud til vejen at sætte hæk el.lign. Det afskærmer lidt for visuel støj (passerende biler, lys fra svingende biler)

Gør det lettere at lade bilen stå / fravælge bil

  1. Gør det let for børn og unge at cykle til skole og fritidsaktiviter – og gør skolevejen sikker. Dets flere børn, der kan cykle selv dets flere selvstændige børn – og dets færre forældre, der synes børnene skal køres i bil til/fra skole. Fx vil en helt bilfri, sikker rute af Slæggerupstien kunne indfri en stor del af dette.
  2. Gør det let at være familie uden bil (eller familie, der vælger kun at bruge bil til længere ture). Stil krav til bygherre om, at der skal etableres gode parkeringspladser til cykler – med og uden lad og med eller uden el-motor. Forvent at mindst 15 % af husstandene har behov for lettilgængelig og sikker parkering til el-ladcykler under tag og gerne med ladeadgang. Afsæt også plads til 3-4 hjulede el-scootere. Og gode parkeringsmuligheder for cyklister i øvrigt. (Ja, det koster penge – men beboere uden bil betaler også for bilparkeringspladser, de ikke bruger).
  3. Handl med omtanke for miljøet – ved markedsføring / branding af byggeriet, så husk at fortælle at man kan cykle eller gå ad bilfri og grønne stier til næsten alt. Se i øvrigt mobilitetsplanens mål om at reducere antallet af korte ture, der køres i bil. Overvej evt. om bygherre eller kommunen kan hjælpe med etablering af delebil-ordning, ”cykelbusser” hvor én cyklende forældre følger mange børn i skole, give plads til delecykler osv.

Trafik i forbindelse med selve opførelsen af byggeriet skal ikke køre af Nordens Parkvej

Kommentarer(1)

Seneste kommentarer er indlæst.
Gode pointer om gode cykelstier og vigtigheden af cykelparkering i det nye byggeri. I den forbindelse så er det også nødvendigt at kommunen udvider mulighederne for overdækket og sikker cykelparkering på stationen.

    Del

    Sendt af

    Nuværende status

    foreslået

    Emner

    Bæredygtig udvikling
    Boliger
    Mobilitet