Spring til hovedindhold

Skovbælte

Fra "Lokalplan 736 for Trekroner Nord"

Gå til projektet

Efter at være blevet præsenteret for den nye bebyggelsesplan på dialogmødet og markvandringen den 28. april er jeg bekymret for, at kommunen er fristet til at gå på kompromis med de oprindelige visioner for Trekroner og tilsidesætte hensynet til områdets nuværende beboere for at imødekomme interesserede bygherrers ønsker.

Det er kritisabelt, at der planlægges med et væsentligt større antal boliger end i den oprindelige plan, og at dette sker på bekostning af et egentligt skovbælte ind mod bebyggelsen på Nanortalikvej. Med den nye plan vil der opstå en markant større afstand mellem skovbælterne i den nordlige del af Trekroner. De grønne kiler spiller ellers en afgørende rolle i visionerne for Trekroner – herunder i forhold til biodiversitet og økologiske korridorer, jf. Roskilde Kommunes egen beskrivelse. I den foreliggende plan fravælges muligheden for en sammenhængende, naturlig grøn kile for at skabe plads til flere boliger end tidligere planlagt.

Det henstilles derfor, at antallet af boliger reduceres, så der sikres plads til et skovbælte mellem bebyggelserne. Alternativt bør kommunen overveje at reducere eller helt fjerne skovbæltet ud mod den omlagte Slæggerupvej, så bebyggelsen kan placeres længere mod nord og der dermed skabes plads til et skovbælte mod syd op til Nanortalikvej.

Kommentarer

Del

Sendt af

Nuværende status

foreslået

Emner

Boliger