Spring til hovedindhold

Øget biodiversitet

Fra "Boserupkilen"

Gå til projektet

Jeg synes at vi skal have et lysåbent landskab med så stor artsdiversitet som overhovedet muligt så vi kan tage vores børn i hænderne og gå ud og opleve noget rigtig natur. Jeg foreslår dels at vi fjerner noget af den næringsrige jord evt. blander op med noget sand så det giver bedre forhold for de mange nøjsomme hjemhørende urter så vi forhåbentligt kan få et rigt insektliv med mange bier, svirrefluer og sommerfugle. Så kunne det være fedt hvis hydrologien i området genetableres så der kommer bedre forhold for tudser, salamandre og frøer. Det kunne også være fedt hvis der bliver skabt lidt ravage i landskabet med nogle lavninger, nogle små sydvente skråninger osv. Jo mere diversitet vi kan få ind i miljøet des flere unikke økologiske nicher kan der skabes og det kan forhåbentlig føre til en stor artsdiversitet og en rig natur. Der nævnes også græsning i området. Så skal der vel hegnes? Hvilke pattedyr skal græsse på området? Får er ikke så store, men elsker at spise blomstrende urter. Heste er nok for store til området, men er bedre hvis man vil skåne de blomstrende urter.

Kommentarer(2)

for at kommentere.
Seneste kommentarer er indlæst.
Sendt af:ukendt forfatter
for 3 år siden
Vi har jo i forvejen i dele af området en spændende biodiversitet, med sjældne arter, masser af orkideer, vilde tulipaner, skærmelm, stor og lille vandsalamander, snoge og de udsatte løvfrøer, isfugl, ravne og masser af insekter, det er vigtigt at vi husker at værne om det vi allerede har, inden vi laver kæmpe omvæltninger, i forvejen har der været store omvæltninger i området, som kan presse nogle af disse arter, blandt andet er der røget isfugle rede, skærmelme og sikkert også en del orkideer i forbindelse med det nye projekt, så jeg tænker vi skal have for øje at beskytte alt det gode co i forvejen har, før vi begynder at lave en masse omvæltning for at fremme andre arter, når noget tilføres, fjernes noget andet... Naturligvis er der ikke meget biodiversitet over de tidligere landbrugsarealer der nu udlægges til natur, men jeg tænker det ville være en god idé først og fremmest at overveje hvilke truede arter vi allerede har i området og så forbedre forholdene for dem.
  • 1 like
Nu du nævner "fjerner noget af den næringsrige jord", vil jeg lige klappe i hænderne over vores grusgrave. Men ellers vil jeg nævne et yndlingsdyr til naturpleje: Geder. Især hvis der er problemer med tilgroning med buske og træer. som der kan være nogle steder.
  • ingen likes
Antal likes i alt: 4, total dislikes: 0
. Log ind for at stemme.

Del

Nuværende status

foreslået

Emner

Natur og biodiversitet