Spring til hovedindhold

Ny buslinje: Trekronerbussen

Fra "Lokalplan 736 for Trekroner Nord"

Gå til projektet

Mødet d 28 april om den nye bebyggelse ”Trekroner Nord” gav mig anledning til refleksioner over bilisme kontra kollektive trafikmuligheder for beboere i Trekroner. På mødet blev det oplyst, at man forventer 2,0 bil pr husstand i den nye bebyggelse. Men måske kunne man arbejde hen imod at dette tal blev mindre, at nogle husstande havde 0 eller 1 bil. Trekroner er jo i forvejen - i forhold til de fleste andre nyere byområder i Danmark - kendetegnet ved ”grønne ideer”. Så hvorfor ikke se lidt på, om man kunne minimere bilismen i området

Der er jo heldigvis rigtig gode muligheder for at bruge cykel eller ladcykel.

Men busdriften kunne forbedres væsentligt for trekronerboerne. En måde at forbedre busdriften på, kunne være at etablere en buslinje, der hedder ”Trekronerbussen”, som kører i et U fra øverste rundkørsel i Trekroner Øst til øverste ende af det nye Trekroner Nord - og tilbage igen. Ruten skulle være som nuværende 201A og 220 (med forlængelser i begge ender), men i Trekroner Øst ind omkring Skrænten og i Trekroner Vest ind omkring skolen.

Busserne, som måske skulle være mindre udgaver end 201A’erne, skulle køre med ca 15 minutters intervaller og stoppestederne kunne måske erstattes af et ”række-armen-frem-princip”, så man altid kunne komme med bussen udfor den stikvej, man bor på. Og så kunne det jo være fint, hvis bussen var gratis, så ingen skulle bruge tid på at swipe. Det ville også gøre det lettere for skolebørn at bruge bussen.

Jeg forestiller mig, at en sådan busdrift - i højere grad end den nuværende busbetjening - kunne anvendes af folk, der

- skal til stationen og videre med tog herfra

- skal til en arbejdsplads, skole eller uddannelsesinstitution i Trekronerområdet

- skal aflevere/afhente børn i daginstitution eller skole

- skal købe ind i dagligvarebutik.

Og dermed unødvendiggøre nogle privatbiler i området


Hvad der skulle ske med endestationerne for linie 201A og 220, har jeg ikke noget fast bud på. Men deres funktion i forhold til Trekroner ville formindskes væsentligt.


Man kan spørge, om ovenstående har noget med lokalplan 736 at gøre. Ja fordi der jo alligevel skal ske noget i forhold til busdækning af den nye bebyggelse. Og fordi et forøget antal beboere i Trekroner øger muligheden for at en Trekronerbus kan blive en succes, og dermed at personbiltrafikken ikke øges (eller måske formindskes)


Oprindelig tænkte jeg på at fremsætte et forslag om ”Cityringen Trekroner” (navnet inspireret af metrolinjen i København), en busrute hvor busserne kørte rundt, både den ene og den anden vej. Det kunne ske, hvis der blev lavet en busvej, som startede overfor vandværket på Slæggerupvej og sluttede ved den øverste rundkørsel i Trekroner Øst.

Men det forslag er jo nok for langt ude.

Kommentarer(4)

Seneste kommentarer er indlæst.
Jeg er helt enig i at der virkelig bør ses på busdækningen i trekroner. Og det er ikke nok at tænke i den dårlige dækning som bus 220 giver ved kun at kører en gang i timen. Dette gør at mange føler sig tvunget til bil da det ikke hænger sammen og slet ikke når man samtidig tænker på at ruten bus 220 tager fra trekroner øst og til stationen dækker 3 institutionerne forud Absalon, RUC og skolen Bifrost. Jeg er med på nogle af de sidst nævnte går folk nok blot direkte til stationenfra i stedet for bussen særligt med henblik på hvor sjældent denne kører. Men tænker at den ide med trekroner bussen er fin men at den skal komme udover de andre busser da disse giver mulighed for transport ind i Roskilde by og videre uden at der skal foretages skift hvilket også spiller ind på folkets opbakning til brugen af offentlig transport.
    Profil af Annika Mogensen
    for 1 måned siden
    Altså, hvis man i den sammenhæng kunne tænke mere sikker cykelparkering på stationen ind, især til ladcykler og elcykler og deres batterier, så ville det virkelige give gode incitamenter til at droppe bilen !
      Profil af Bjørn Petersen
      for 1 måned siden
      @Annika Mogensen Ja, det må du nok sige. Og hvis vi kunne komme væk fra den kultur (eller det modsatte) at der endelig ikke må ofres plads og penge på overdækning af cykel-p-pladser, så de kunne stå tørt.
      • 1 like
      Profil af Bjørn Petersen
      for 1 måned siden
      I virkeligheden er det dét med 2 biler pr husstand, der er for langt ude. Som samfund og kultur er vi faktisk allerede for langt ude. Vi nægter bare at indse det.

        Del

        Nuværende status

        foreslået

        Emner

        Mobilitet