Ny buslinje: Trekronerbussen
Fra "Lokalplan 736 for Trekroner Nord"
Gå til projektet
Mødet d 28 april om den nye bebyggelse ”Trekroner Nord” gav mig anledning til refleksioner over bilisme kontra kollektive trafikmuligheder for beboere i Trekroner. På mødet blev det oplyst, at man forventer 2,0 bil pr husstand i den nye bebyggelse. Men måske kunne man arbejde hen imod at dette tal blev mindre, at nogle husstande havde 0 eller 1 bil. Trekroner er jo i forvejen - i forhold til de fleste andre nyere byområder i Danmark - kendetegnet ved ”grønne ideer”. Så hvorfor ikke se lidt på, om man kunne minimere bilismen i området
Der er jo heldigvis rigtig gode muligheder for at bruge cykel eller ladcykel.
Men busdriften kunne forbedres væsentligt for trekronerboerne. En måde at forbedre busdriften på, kunne være at etablere en buslinje, der hedder ”Trekronerbussen”, som kører i et U fra øverste rundkørsel i Trekroner Øst til øverste ende af det nye Trekroner Nord - og tilbage igen. Ruten skulle være som nuværende 201A og 220 (med forlængelser i begge ender), men i Trekroner Øst ind omkring Skrænten og i Trekroner Vest ind omkring skolen.
Busserne, som måske skulle være mindre udgaver end 201A’erne, skulle køre med ca 15 minutters intervaller og stoppestederne kunne måske erstattes af et ”række-armen-frem-princip”, så man altid kunne komme med bussen udfor den stikvej, man bor på. Og så kunne det jo være fint, hvis bussen var gratis, så ingen skulle bruge tid på at swipe. Det ville også gøre det lettere for skolebørn at bruge bussen.
Jeg forestiller mig, at en sådan busdrift - i højere grad end den nuværende busbetjening - kunne anvendes af folk, der
- skal til stationen og videre med tog herfra
- skal til en arbejdsplads, skole eller uddannelsesinstitution i Trekronerområdet
- skal aflevere/afhente børn i daginstitution eller skole
- skal købe ind i dagligvarebutik.
Og dermed unødvendiggøre nogle privatbiler i området
Hvad der skulle ske med endestationerne for linie 201A og 220, har jeg ikke noget fast bud på. Men deres funktion i forhold til Trekroner ville formindskes væsentligt.
Man kan spørge, om ovenstående har noget med lokalplan 736 at gøre. Ja fordi der jo alligevel skal ske noget i forhold til busdækning af den nye bebyggelse. Og fordi et forøget antal beboere i Trekroner øger muligheden for at en Trekronerbus kan blive en succes, og dermed at personbiltrafikken ikke øges (eller måske formindskes)
Oprindelig tænkte jeg på at fremsætte et forslag om ”Cityringen Trekroner” (navnet inspireret af metrolinjen i København), en busrute hvor busserne kørte rundt, både den ene og den anden vej. Det kunne ske, hvis der blev lavet en busvej, som startede overfor vandværket på Slæggerupvej og sluttede ved den øverste rundkørsel i Trekroner Øst.
Men det forslag er jo nok for langt ude.
