Spring til hovedindhold

Nordens Parkvej / trafik

Fra "Lokalplan 736 for Trekroner Nord"

Gå til projektet

I står over for et konkret valg:

Skal trafik fra det nye boligområde ledes gennem et eksisterende tæt bebygget boligområde – eller udenom?

Nordens Parkvej er et valg – ikke en nødvendighed

At føre trafikken via Nordens Parkvej er ikke en teknisk nødvendighed, men et aktivt valg. Et for mange mange beboere på Nordens Parkvej helt ubegribeligt valg:

- I vælger helt bevidst en trafikløsning som, i voldsom grad, fremmer bilismen på bekostning af beboere, sårbare trafikanter og miljøet som helhed.

Det vil forandre en i forvejen belastet og sårbar boligvej med mange institutioner – skoler, dagtilbud, klub, kirke og hospice – til en endnu mere belastet bilsluse.

Markant trafikstigning

På dialogmødet pegede I selv på en kraftig stigning i trafikken - op mod 100% i den nordlige del af Nordens Parkvej og en stigning på 25% i den sydlige del. Det vil svare til op til ca. 3700 biler om dagen!

Et helt centralt spørgsmål

Hvorfor skal al den ‘nye’ trafik ledes ind gennem et i forvejen trafikmæssigt belastet boligområde – og videre direkte hen til den belastede rundkørsel ved Trekroner Allé?

Hvad er formålet med at gøre Nordens Parkvej til en bilsluse, hvis størstedelen af bilerne alligevel har helt andre bestemmelsessteder?

En løsning, der forværrer kendte problemer

I ved allerede, at trafikken i Trekroner er stigende, og at presset vil øges de kommende år. Alligevel vælger I en løsning, der:

  • samler mere trafik i kernen af Trekroner
  • øger belastningen i et område med mange sårbare trafikanter
  • forværrer støj og gener
  • øger presset på centerområdet af Trekroner - rundkørsel ved Trekroner Allé.

I skaber helt bevidst en forudsigelig forværring – ikke en fremtidssikret løsning.

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at I sender alle biler direkte mod de mest beboede områder i Trekroner, når der er en vej udenom Trekroner med meget meget mindre beboelse;

Der findes et mere logisk alternativ

Biltrafikken kan i stedet ledes via omlagt Slæggerupvej direkte til Østre Ringvej og Holbækmotorvejen. Det er i praksis dér, langt de fleste bilister skal hen.

Denne løsning fordeler trafikken mere hensigtsmæssigt og leder trafikken uden om Trekroners nuværende boligområder.

Det er et helt rimeligt vilkår, at bilkørsel til fx Trekronerskolen indebærer få minutters kørsel, hvis det samlet set giver en meget mere miljøvenlig og sikker løsning. De nye beboere kan nå skole, station, indkøb (Trekroner, Himmelev), omfartsveje osv. inden for 3-4 minutter ved kørsel af omlagt Slæggerupvej. Hvor mange borgere I Roskilde kommune har så attraktiv og hurtig en bil adgang til alle sådanne steder?

Samtidig kan:

  • stiforbindelser (gang og cykel mm) sikre en unik lokal sammenhæng sammen med;
  • bussluser som giver hurtig adgang til skoler, station, Roskilde by og øvrige funktioner.

Hvorfor er denne løsning ikke i spil?

Hvilke dokumenterede tekniske/trafikale grunde har I til at fravælge den mest oplagte og skånsomme trafikale løsning?

Start i det mindste med bussluser de første år og hvis der bliver evidens for, at denne løsning ikke fungerer, så kan der åbnes for biltrafikken på et senere tidspunkt, vel og mærke når alle tiltag og de trafikale forhold i hele Trekroner er løst.

I denne sammenhæng:

  1. Hvorfor er Trekroner Parkvej slet ikke en del af de trafikale overvejelser? Den er mindre sårbar med langt færre institutioner og har hurtig adgang til øst - mod Holbækmotorvejen uden at AL trafik ledes igennem centrum af Trekroner.
  2. Med de foreliggende trafikprognoser bl.a. yderligere massiv trafik fra Jyllinge og sydover - hvordan kan I så være sikre på, at den oprindelige omfartsvej nord for Trekroner ikke ender med at blive tvunget igennem?

Hvis I vælger den nuværende trafikløsning, så forpligter det. Beboere på Nordens Parkvej har i flere år klaget over vejbelægningen, hastigheder og meget trafik. Det kræver derfor, at følgende gennemføres på Nordens Parkvej samtidig med udbygningen:

  • effektive hastighedsdæmpende tiltag (fx bump/Actibump)
  • Sikre hastigheder på ikke over 40 km i timen på hele strækningen svarende til hastighed i byområder.
  • sikre krydsningsmuligheder
  • fjernelse af støjskabende brostensbelægninger på hele Nordens Parkvej (de sænker ikke hastighederne og forhøjer støjniveauer kraftigt).

Tiltagene skal være etableret fra start – ikke komme senere. Der skal således findes finansiering til alle tiltagene.

Afslutning

Med baggrund i ovennævnte vil jeg stærkt anbefale en revurdering af den trafikale løsning i det nuværende forslag til lokalplan 736.

Kommentarer(7)

Seneste kommentarer er indlæst.
Jeg er enig i at trafikken skal ledes helt uden om Trekroner. Tanken om øget trafik gennem Nordens Parkvej er næsten ikke til at bære. I praksis vil det betyde, med den støj, der kommer, at ophold på altanen bliver umulig. De mange biler skal ikke igennem her, men udenom. Vi vil også opleve en øget forurening, hvorfor gøre det i tæt befolket område, når der er andre muligheder.
    @Berit Kristensen Helt enig. Kommunen vælger uden begrundelse at gå stik imod egen målsætning om at lede trafikken uden om boligområder og direkte til overordnede veje som bl.a. Østre Ringvej. Der er ikke fremlagt nogen som helst form for dokumentation for, at Nordens Parkvej skulle være absolut ENESTE trafikale løsning. Det nuværende forslag fremstår derfor som en ensidig imødekommenhed over for bygherrer, som ønsker så attraktiv en trafikal løsning for kommende købere som muligt. Nuværende beboere lades helt i stikken og dertil forværrer de helt bevidst den trafikale situation i Trekronerområdet.
      Jeg kan forstå rigtig meget af det du skriver. Dog forstår jeg ikke hvorfor du mener at trekroner parkvej bør inddrages i dette særligt ikke med begrundelsen at der ikke er lige så mange institutioner. Det er korrekt der ikke er lige så mange forskellige institutioner på denne vej men der ligger dog to forholdsvis store børnehuse til denne vej. Samtidig vil jeg også mene at det at koble endnu flere nye boliger på denne i forvejen dårligt stillede vej i forhold til offentligt transport ikke er noget som vil komme nogen til gode.
        @Rikke Banke Peytz Hej Rikke. Jeg kan måske ikke helt se sammenhængen mellem flere boliger og så dårlig offentlig transport på Trekroner Parkvej. Hvis der er dårlig offentlig transport på Trekroner Parkvej og der er et dokumenteret behov, så skal det da selvfølgelig løses. Forslaget er lige nu, at de vil tilføre flere biler til Trekronerområdet og sende ALLE biler ind gennem Nordens Parkvej. Der skal selvfølgelig laves en mere hensigtsmæssig fordeling af trafikken. Mit udgangspunkt er dog, at trafikken skal ledes helt uden om Trekroner. Trekroner er ved at udvikle sig til et trafikknudepunkt omringet af voldsom trafik - Østre Ringvej, Holbækmotorvejen, Trekroner Alle og det bliver kun værre iflg. prognoser. Mit ærinde er sådan set at stoppe en meget trist trafikal udvikling for området.
          @Anette Østergaard Sørensen der er sin 2019 blevet bygget ca 150 boliger og der bygges stadig. Men den offentlige transport er ikke blevet bedre den kører store dele af døgnet stadig kun 1 gang i timen. Dette giver udfordringer når man f.eks. Skal have klapvogn, barnevogn, rollator eller kørestol med.
            Profil af Wendy Sharp
            Sendt af:Wendy Sharp
            for 1 måned siden
            Sindssygt grundigt indlæg, der uddyber alle mine pointer fra et tidligere indlæg helt perfekt 👏
              Profil af Jan Paameier
              Sendt af:Jan Paameier
              for 1 måned siden
              Bakker fuldt op om dette indslag.

                Del

                Nuværende status

                foreslået

                Emner

                Bæredygtig udvikling
                Boliger
                Mobilitet
                Sikkerhed