Spring til hovedindhold

Manglende dialog og opklarende spørgsmål.

Fra "Dialog om Hal 9"

Gå til projektet

Dialogmøde om HaL 9´ / Musicon fremtid.

Festivalens indlæg på dialogmødet gav jo ikke mulighed for dialog, men en opfordring til at fremsende skriftlige indlæg og kommentarer. Det var en underlig oplevelse at være inviteret til dialog møde og så blive sat i grupper.

Det er sent at starte denne dialog/ brain storm, når der ligger et projekt til politisk behandling i byrådet fra RFG.  Denne form for dialog møde skulle have været i en indledende fase, det kommer til at virke halvhjertet.

I vores dialog-gruppe var der en opfattelse / holdning til at Festivalens ageren med deres forslag til politisk behandling var kørt enegang og det kunne opfattes som arrogant.

Festivalen har selvfølgelig et tilhørs forhold til Musicon, men det er jo ikke lig med at de skal have hovedsæde / kontor lige midt i hjertet af Musicon.

I prospektet for vision står, at festivalen vil disponere over Hal 9 i op til 85-100 dage om året. Dette er jo en stor begrænsning på hvad Hal 9 så kan bruges til i løbet af et år.

I oplægget på dialogmødet fra Festivalen, blev der sagt at RFG ikke vil disponere over søjlepladsen, nej med det betyder at RFG ønsker at det er dem som disponerer over hal 9, i fremtiden.

Festivalen fremlagde også muligheden med at benytte hal 7 og Rock Museets foyer areal som et alternativ for at komme op i nærheden at det som hal 9 kan i dag, 1800 m2. Forslaget må betragtes som en teoretisk mulighed og virker ikke realistisk i forhold til de ønskede store arrangementer.

De små aktører på Musicon har i dag glæde af de store arrangementer i hal 9. Der kommer mange besøgende og det smitter af, til de omliggende aktører.

Hal 9 bør ses som et meget større potentiale for Musicon og for Roskilde som by.

Hal 9 er kold og trænger til forbedringer, isolering, toilet forhold m.v.  Et projekt som bør administreres af Roskilde kommune og ikke af RFG.

Der er brug for at få klarlagt følgende:

1.     Hvad var ideen/ visionen med Musicon? Følges ideen/ visionen? Hvis ikke, hvor ser Roskildes politikere Musicon i fremtiden?

2.     Hvorfor er det så vigtigt for Festivalen at få domicil i grundplan midt på Musikon?

3.     Hvad er det lige som Festivalen tilfører midt på pladsen?

4.     Hvis Roskilde kommune ønsker at afhænde Hal 9, hvorfor er der så ikke lavet et helt regulært projekt så andre end RFG kan byde ind? En transparent proces. RFG. Er jo ikke kun en gavebod, men også et A/S som ønsker at tjene penge på deres arbejde.

5.     Der ligger også en stor udfordring i hvem der fastlægger alle andre arrangementer i Hal 9. Er det Festivalen, som nu er blevet til kurator?

6.     Hvorfor er dialogen ikke startet i et åbent og ærligt forløb meget tidligere?


Gunilla skriver det meget fint; Festivalen må finde en anden lokation og finde en mere ydmyg rolle i samspillet med alle andre aktører, beboere m.fl.

Opfordringen er derfor til vore politikere; Drop projektet som RFG har fremlagt og få sammensat en gruppe af aktører, beboere, FAM, kommunen, politikerne, Roskilde Festival m.fl. og få diskuteret retning og vision, inden der træffes en forhastet beslutning om, hvad der skal ske med Hal 9.

Kommentarer(3)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Enig Jens
    Profil af Inger Ferbing
    Sendt af:Inger Ferbing
    for 3 år siden
    Godt indlæg Jens

      Del

      Sendt af

      Nuværende status

      foreslået