Kommentarer i forlængelse af markvandringen d. 28/4
Fra "Lokalplan 736 for Trekroner Nord"
Gå til projektet

Hermed kommentarer i forlængelse af markvandringen d. 28/4. Håber at de bliver taget seriøst, da de afspejler reelle problemer, som folk der ikke bor i området tydeligvis ikke er opmærksomme på.
Problem ved foreslået løsning for nuværende beboere ud til Slæggerupvej:
For os der bor ud til Slæggerupvej ved siden af Hospice er det helt store problem omlægningen af Slæggerupvej. Da vi i sin tid købte vores huse, hed det i Lokalplanen, at Slæggerupvej ville blive omlagt til en sti og i Lokalplan 408 hedder det i øvrigt stadigvæk at Slæggerupvej på sigt vil ”indgå i den planlagte stistruktur som en fællessti”.
I øjeblikket har vi en meget befærdet Slæggerupvej i myldretiden morgen og aften, samt lang kø ved enhver trafikforstyrrelse på motorvejen.
Med det nye forslag står vi endvidere med en potentiel busforbindelse (det er lidt en gåde hvordan to busser skal kunne krydse hinanden på Slæggerupvej), generelt øget trafik, samt en vejomlægning der gør, at lys fra biler vil ramme direkte ind på husene (især slemt for Tønsbergvej 45 og 47) medmindre der kommer høj beplantning/afskærmning/vold i det nye sving. Der er også en risiko for meget hurtigkørende trafik på det lange lige stykke ned mod svinget. Derudover vil der så være masser af tung trafik i byggeperioden, da tilkørsel åbenbart skal foregå via Slæggerupvej.
Mht. Hospice kan vi simpelthen ikke forstå, at man pludselig går imod tidligere tanker og nu synes det er helt i orden at bygge lige foran og dermed tage udsigten fra både alvorligt syge og besøgende i en situation hvor de virkelig har behov for ro - der må være en mere værdig løsning.
For at afbøde disse gener vil vi bede jer overveje følgende løsninger:
- Muligheden for at rykke byggeplanen inklusiv vejbane væk fra Hospice. 160 boliger synes at være en meget tæt bebyggelse, der bryder med den luft der ellers er mellem husene i Trekroner. Hvad er der lige sket med strategien for Roskildes Grønne Ring, hvor det område der skulle bebygges ligger meget længere ude – og ikke foran hverken Hospice, området ud til Tønsbergvej eller det stykke af Nanortalikvej som vender ud mod Slæggerupvej (jf. Strategi for Roskildes Grønne Ring November 2016 – specifikt snakken om grønne kiler og kortet på s. 18 for området). Selv med inddragelse af gården på Slæggerupvej 95 har det nemlig aldrig før været på tale at bygge lige foran Hospice og de øvrige bebyggelser.
- Lav høj beplantning eller en vold der afskærmer husene ved det nye planlagte sving ned mod Hospice og Tønsbergvej. Sænk evt. vejen i svinget så direkte billys ikke generer de nuværende huse. Det planlagte skovbælte på 40 meter mod nord kunne med fordel opdeles og halvdelen rykkes ned til at skærme for vejen, så det dermed også kommer os gamle beboere og Hospice til gode. Som nævnt er det især vigtigt med beplantning i svinget for at undgå direkte billys på husene.
- Vedr. byggeperioden - her er der vigtigt at tilkørsel sker fra den nord-østlige side af Slæggerupvej, så den både kommer væk fra eksisterende boliger og Hospice - det kan simpelthen heller ikke være meningen at Hospice skal agere tilkørsel for tung trafik i en lang periode?
- Er det endvidere virkelig nødvendigt med en ny bussluse? Og hvorfor skal den ligge lige foran Hospice?
- Selvfølgelig er den bedste løsning, at Slæggerupvej rent faktisk blev lavet til den tidligere planlagte sti der gik i forlængelse af den nuværende sti. Både for os der bor op til vejen, for Hospice og for de mange nye der flytter ind i de planlagte boliger. Også med tanke på, at vejen sikkert kommer til at agere skolevej for mange fremover - blandingen af tæt biltrafik og nye cyklister om morgenen er ikke rar at tænke på. Er omlægning til sti virkelig først en mulighed, hvis der kommer en evt. omfartsvej? Og hvorfor skal snørklede Slæggerupvej i det hele taget agere miniomfartsvej for pendlere? Det blev nævnt på markvandringen, at det faktisk var blevet overvejet at gøre Slæggerupvej til en sti, så overvej det venligst en ekstra gang! Det stod (og står faktisk) trods alt i Lokalplanen.
Generelle betragtninger til forslaget:
Som mange nævnte på markvandringen er fornemmelsen blandt de nuværende beboere, at der generelt er taget rigtigt meget hensyn til de kommende boliger mht. trafik, beplantning og afskærmning i forhold til de ekstra gener der til gengæld påføres os som allerede bor i Trekroner Vest. Det er således tankevækkende, at man i planen vil lave 40 meter træafskærmning ud til Slæggerupvej for de nye beboere, men ikke lige har tænkt på at gøre noget for os andre.
Det er dog godt, at evt. tanker om gennemkørende trafik mellem Slæggerupvej og Nordens Parkvej er helt lukket. Med den trafik der allerede nu er på Slæggerupvej ville en mulig gennemkørsel lukke Nordens Parkvej fuldstændig i spidsbelastningsperioderne. Virker som om alle ikke er helt klar over hvor meget trafik der allerede er på Slæggerupvej.
Endelig har vi fuld forståelse for at de gener de øvrige naboer pålægges ved såvel byggearbejde som ny beboelse, hvor de tidligere havde en mark, skal minimeres. Beplantning med et større skovbælte ville f.eks. også give mening ved især Nanortalikvej og de øvrige naboer til byggepladsen.
Håber også der kan findes en løsning på de gener, som folk der bor ud til hastighedssænkningerne på Nordens Parkvej fortsat oplever. Det har efterhånden været nævnt meget længe og med mere trafik skal det selvfølgelig løses tilfredsstillende.
Vedhæftet
- Uddrag fra Roskildes Grønne Ring vedr. placering af ny bebyggelse væk fra Hospice
Ville have vedhæftet et par videoer og fotos af massive bilkøer på Herregårdsvej og Slæggerupvej tre forskellige dage, men filerne fylder desværre for meget.
