Bidrag til debaten om Hal 9’s fremtid
Fra "Dialog om Hal 9"
Gå til projektet
Efter at have fulgt debatten i medierne og deltaget i dialogmødet på Roskilde festival højskolen, virker det åbenlyst at brugerne, aktørernes og beboernes behov for kulturliv på Musicon er uforeneligt med Roskilde festivalgruppens “drøm” om at blive toneangivende/dominerende med hensyn til brugen af Hal 9.
Det vil være en fejltagelse af dimensioner fra Roskilde kommunes side, hvis man lader den profesionelle virksomhed (a/s) der står bag ønsket om at købe hallen for at omdanne den til kontorer og andre kommercielle formål.
Hal 9 er den største hal på Sjælland af sin slags og danner rammen om rigtig mange store events afholdt af folk med vidt forskellige interesser. Man kan jo bare nævne: Julemarked, designmarked, uldmesse, streetfood og kunstfestival.
Det vil være fatalt, hvis hallens 1800 m2 skal reduceres til 600 m2, da det vil umuliggøre disse aktiviteter.
Det vil formentlig også medføre at de fastboende handlende må vinke farvel til en del af deres omsætning, da det vil begrænse antallet af besøgende på Musicon.
Hal 9 betragtes af rigtig mange som “Musicons hjerte”!
Roskilde kommune vil rive dette hjerte ud, hvis man accepterer RF gruppens ønske om at købe og ændre på Hal 9’s nuværende struktur og funktion og dermed vil man svigte det ideal som man selv har solgt Musicon på: “Roskildes nye kulturelle bydel”.
